ASSALAMUALAIKUM


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sabtu, 31 Julai 2010

PEMINANGAN

MAKNA MEMINANG 
Meminang ialah menyatakan perasaan ingin mengahwini seorang perempuan tertentu samada ia dinyatakan terhadap perempuan tersebut atau walinya.Dan samada secara langsung dari peminang tersebut, wakil atau keluarganya.Upacara pertunangan akan selesai dengan persetujuan dari pihak perempuan.


RAHSIA DI SEBALIK PERTUNANGAN 
Pertunangan merupakan satu cara untuk mengenali antara satu sama lain. Samada dari pihak lelaki mahupun perempuan. Kerana dengan jalan pertunangan, pihak lelaki atau perempuan boleh mempelajari, mengkaji atau mengetahui akhlak, tabiat dan kecenderungan masing-masing.Walau-bagaimanapun ianya mestilah dilakukan dalam lingkungan batas-batas yang dibenarkan oleh syarak.


BENTUK-BENTUK PEMINANGAN 
Terdapat dua bentuk peminangan, iaitu: 1) Tasrih (jelas atau terus-terang) Iaitu peminangan yang dilakukan melalui ucapan terus-terang dari pihak Lelaki dengan meluahkan perasaan ingin mengahwini perempuan yang dipinang . Contoh ucapannya: "Saya ingin mengahwini awak." Atau: "ana nak ambil ustazah awak sebagai zaujah" Atau "Sudikah ustazah menjadi isteri ana?" 2) Ta'rid (sindiran) Iaitu peminangan yang dilakukan dalam bentuk perbuatan atau kata-kata sindiran. Sebagai contoh seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan: "Ustazah nampak ayu & cantik!" Atau: "Barangkali ada orang yang sukakan ustazah kot." Perbuatan memberi hadiah kepada perempuan yang ingin dijadikan isteri juga dianggap sebagai meminang secara ta'rid.


SYARAT-SYARAT MEMINANG 
Seorang lelaki diharuskan meminang seorang perempuan dengan dua syarat, iaitu: Syarat pertama: Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi. Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain. Perinciannya: Syarat pertama: Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi. Samada pengharaman tersebut untuk selama-lamanya seperti saudara perempuan, emak saudara atau sebagainya. Atau pengharaman tersebut untuk sementara waktu sahaja seperti perempuan ketika di dalam iddah dengan suaminya yang lalu MEMINANG PEREMPUAN YANG MASIH DALAM IDDAH Seorang lelaki diharamkan meminang secara tasrih terhadap seorang perempuan yang masih berada di dalam iddah kerana kematian suami atau kerana talak raj'ie atau talak ba'in. MENGAPA HARAM ? Islam mengharamkan peminangan secara tasrih terhadap perempuan yang masih di dalam iddah kerana: 1)Berkemungkinan perempuan tersebut akan berdusta tentang tempoh habis iddahnya. 2)Dengan meminang perempuan yang masih dalam iddah secara tidak langsung akan menganiaya hak suaminya yang lalu. Sedangkan menganiaya hak orang lain adalah haram hukumnya.

HUKUM MEMINANG SECARA TA'RID 
Penjelasan hukum meminang seorang perempuan yang masih dalam iddah secara ta'rid adalah sebagai berikut: a) Jika iddah perempuan tersebut dengan sebab kematian suami, maka harus meminangnya secara ta'rid kerana perkahwinannya telahpun berakhir. Dengan ini peminangan secara ta'rid tidak dianggap sebagai menganiaya hak orang lain, berbanding dengan peminangan secara tasrih. 
b) Jika iddahnya dengan sebab talak, maka terbahagi kepada dua: 
1) Talak ruj'ie Iaitu perceraian dengan talak satu atau dua. Haram meminangnya samada secara tasrih atau ta'rid kerana suaminya yang lalu masih mempunyai hak untuk rujuk kembali ketika tempoh iddahnya.Dengan ini meminang perempuan tersebut bermakna telah menganiaya hak suaminya yang lalu kerana dia masih lagi dianggap sebagai isterinya. 
2) Talak ba'in bainunah sughra atau kubro Dengan talak ini, seorang lelaki boleh meminang perempuan tersebut secara ta'rid. Kerana dengan talak ini, bemakna telah terputuslah hubungan suami isteri dengan ertikata sebenarnya. Maka tidak timbul masalah menganiaya hak orang lain jika peminangan tersebut dilakukan secara sindiran atau ta'rid. 
Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain.


HUKUM MEMINANG TUNANGAN ORANG 
Haram meminang atas pinangan orang, iaitu meminang perempuan yang telah diikat dengan tali pertunangan. Hukum ini adalah berdasarkan sabdaan Rasulullah s.a.w. yang pernah menyatakan mengenai larangan ini: Ertinya: "Janganlah seorang lelaki meminang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya sebelum perempuan itu ditinggalkan oleh tunang sebelumnya atau jika tunang sebelumnya itu mengizinkan" (Riwayat Bukhari) Hadis di atas melarang seorang muslim meminang pinangan saudara muslimnya yang lain.Larangan ini dikecualikan jika peminang pertama telah meninggalkan perempuan itu atau jika lelaki pertama telah memberi izin kepada peminang kedua. Larangan yang terdapat di dalam hadis di atas membawa maksud haram. Dan pengharaman ini bertujuan untuk melindungi hak lelaki pertama.


SYARAT-SYARAT PENGHARAMAN 
Menurut al-Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya al-Mughni al-Muhtaj bahawa pengharaman meminang atas pinangan orang hanya berlaku dengan syarat-syarat di bawah ini: Pertama: Peminang yang kedua telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu telah dipinang oleh lelaki pertama. Atau dengan ertikata yang mudah, lelaki tersebut telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu adalah tunangan orang.Seseorang perempuan telah dianggap sebagai tunangan orang secara syarak dengan jawapan setuju menerima yang diberikan oleh pihak perempuan kepada pihak lelaki yang meminang. Jawapan terima boleh diambil kira oleh syarak bagi pihak perempuan melalui salah seorang sebagaimana dibawah ini: 
a) Perempuan itu sendiri, seandainya pengizinannya boleh diambil kira.
b) Wali perempuan yang dipinang seandainya pengizinan perempuan tersebut tidak boleh diambil kira.
c) Perempuan dan walinya jika peminang tidak kufu 
d) Sultan, jika perempuan tersebut gila, telah baligh dan ketiadaan bapa serta datuk.

KESAN PUTUS PERTUNANGAN TERHADAP HUKUM 
1. Hukum memutuskan tali pertunangan Menurut Dr. Wahbah al-Zuhaili di dalam al-Feqh al-Islami wa-Adillatuh, bahawa menurut pandangan kebanyakan fuqahak harus bagi tunang lelaki atau perempuan membatalkan tali pertunangannya. Kerana jika tidak ada akad nikah yang sah maka dia tidak diberati dengan hukum agar meneruskan tali pertunangan. Hanya dari sudut moral sudah tentu mengkehendaki agar orang yang berjanji perlu menepati janjinya kecuali jika terdapat sesuatu yang memaksanya untuk memutuskan pertunangan tersebut. Perkara ini perlu di pelihara agar kemuliaan wanita terjamin dan tidak tercemar. Seandainya ada di kalangan lelaki atau wanita yang secara terburu-buru memutuskan tali pertunangan, adalah dikhuatiri akan termasuk di dalam golongan mereka yang tidak menunaikan dan menepati janji. Sedangkan penunaian janji adalah suatu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan. 
2. Putusnya satu ikatan pertunangan tidak memberi kesan terhadap hukum sebagaimana pernikahan seperti iddah, warisan dan sebagainya. Mengenai hadiah-hadiah pertunangan pula menurut mazhab Syafi'i dan Hanbali bahawa seorang lelaki tidak boleh mengambil kembali apa sahaja yang telah diberikan kepada tunangnya. Samada barang-barang tersebut masih ada lagi atau telahpun musnah. Kerana hadiah adalah hebah, iaitu uatu pemberian sari seseorang kepada seorang yang lain tanpa mengharapkan balasan. Oleh itu tidak harus mengambil kembali pemberian setelah diambi atau dimilikki oleh tunangnya itu.
 3. Mahar atau maskahwin Walaupun tali pertunangan hanya merupakan suatu perjanjian perkahwinan tetapi ramai juga di kalangan individu sesebuah masyarakat yang mendahulukan pembayaran mahar samada seluruhnya atau separuh. Seandainya, terputus tali pertunangan tersebut, bagaimanakah dengan mahar tersebut? Apakah pihak perempuan perlu membayarnya kembali atau tidak? Menurut apa yang telah disepakati oleh para fuqahak, bahawa mahar tersebut wajib dikembalikan oleh pihak perempuan kepada pihak lelaki. Kerana selama belum terjadinya akad nikah yang sah, perempuan tersebut tidak berhak ke atas mahar itu.

Tiada ulasan:

Sabtu, 31 Julai 2010

PEMINANGAN

MAKNA MEMINANG 
Meminang ialah menyatakan perasaan ingin mengahwini seorang perempuan tertentu samada ia dinyatakan terhadap perempuan tersebut atau walinya.Dan samada secara langsung dari peminang tersebut, wakil atau keluarganya.Upacara pertunangan akan selesai dengan persetujuan dari pihak perempuan.


RAHSIA DI SEBALIK PERTUNANGAN 
Pertunangan merupakan satu cara untuk mengenali antara satu sama lain. Samada dari pihak lelaki mahupun perempuan. Kerana dengan jalan pertunangan, pihak lelaki atau perempuan boleh mempelajari, mengkaji atau mengetahui akhlak, tabiat dan kecenderungan masing-masing.Walau-bagaimanapun ianya mestilah dilakukan dalam lingkungan batas-batas yang dibenarkan oleh syarak.


BENTUK-BENTUK PEMINANGAN 
Terdapat dua bentuk peminangan, iaitu: 1) Tasrih (jelas atau terus-terang) Iaitu peminangan yang dilakukan melalui ucapan terus-terang dari pihak Lelaki dengan meluahkan perasaan ingin mengahwini perempuan yang dipinang . Contoh ucapannya: "Saya ingin mengahwini awak." Atau: "ana nak ambil ustazah awak sebagai zaujah" Atau "Sudikah ustazah menjadi isteri ana?" 2) Ta'rid (sindiran) Iaitu peminangan yang dilakukan dalam bentuk perbuatan atau kata-kata sindiran. Sebagai contoh seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan: "Ustazah nampak ayu & cantik!" Atau: "Barangkali ada orang yang sukakan ustazah kot." Perbuatan memberi hadiah kepada perempuan yang ingin dijadikan isteri juga dianggap sebagai meminang secara ta'rid.


SYARAT-SYARAT MEMINANG 
Seorang lelaki diharuskan meminang seorang perempuan dengan dua syarat, iaitu: Syarat pertama: Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi. Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain. Perinciannya: Syarat pertama: Perempuan tersebut tidak diharamkan oleh syarak untuk dinikahi. Samada pengharaman tersebut untuk selama-lamanya seperti saudara perempuan, emak saudara atau sebagainya. Atau pengharaman tersebut untuk sementara waktu sahaja seperti perempuan ketika di dalam iddah dengan suaminya yang lalu MEMINANG PEREMPUAN YANG MASIH DALAM IDDAH Seorang lelaki diharamkan meminang secara tasrih terhadap seorang perempuan yang masih berada di dalam iddah kerana kematian suami atau kerana talak raj'ie atau talak ba'in. MENGAPA HARAM ? Islam mengharamkan peminangan secara tasrih terhadap perempuan yang masih di dalam iddah kerana: 1)Berkemungkinan perempuan tersebut akan berdusta tentang tempoh habis iddahnya. 2)Dengan meminang perempuan yang masih dalam iddah secara tidak langsung akan menganiaya hak suaminya yang lalu. Sedangkan menganiaya hak orang lain adalah haram hukumnya.

HUKUM MEMINANG SECARA TA'RID 
Penjelasan hukum meminang seorang perempuan yang masih dalam iddah secara ta'rid adalah sebagai berikut: a) Jika iddah perempuan tersebut dengan sebab kematian suami, maka harus meminangnya secara ta'rid kerana perkahwinannya telahpun berakhir. Dengan ini peminangan secara ta'rid tidak dianggap sebagai menganiaya hak orang lain, berbanding dengan peminangan secara tasrih. 
b) Jika iddahnya dengan sebab talak, maka terbahagi kepada dua: 
1) Talak ruj'ie Iaitu perceraian dengan talak satu atau dua. Haram meminangnya samada secara tasrih atau ta'rid kerana suaminya yang lalu masih mempunyai hak untuk rujuk kembali ketika tempoh iddahnya.Dengan ini meminang perempuan tersebut bermakna telah menganiaya hak suaminya yang lalu kerana dia masih lagi dianggap sebagai isterinya. 
2) Talak ba'in bainunah sughra atau kubro Dengan talak ini, seorang lelaki boleh meminang perempuan tersebut secara ta'rid. Kerana dengan talak ini, bemakna telah terputuslah hubungan suami isteri dengan ertikata sebenarnya. Maka tidak timbul masalah menganiaya hak orang lain jika peminangan tersebut dilakukan secara sindiran atau ta'rid. 
Syarat kedua: Perempuan tersebut belum bertunang dengan lelaki lain.


HUKUM MEMINANG TUNANGAN ORANG 
Haram meminang atas pinangan orang, iaitu meminang perempuan yang telah diikat dengan tali pertunangan. Hukum ini adalah berdasarkan sabdaan Rasulullah s.a.w. yang pernah menyatakan mengenai larangan ini: Ertinya: "Janganlah seorang lelaki meminang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya sebelum perempuan itu ditinggalkan oleh tunang sebelumnya atau jika tunang sebelumnya itu mengizinkan" (Riwayat Bukhari) Hadis di atas melarang seorang muslim meminang pinangan saudara muslimnya yang lain.Larangan ini dikecualikan jika peminang pertama telah meninggalkan perempuan itu atau jika lelaki pertama telah memberi izin kepada peminang kedua. Larangan yang terdapat di dalam hadis di atas membawa maksud haram. Dan pengharaman ini bertujuan untuk melindungi hak lelaki pertama.


SYARAT-SYARAT PENGHARAMAN 
Menurut al-Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya al-Mughni al-Muhtaj bahawa pengharaman meminang atas pinangan orang hanya berlaku dengan syarat-syarat di bawah ini: Pertama: Peminang yang kedua telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu telah dipinang oleh lelaki pertama. Atau dengan ertikata yang mudah, lelaki tersebut telah mengetahui bahawa perempuan yang dipinangnya itu adalah tunangan orang.Seseorang perempuan telah dianggap sebagai tunangan orang secara syarak dengan jawapan setuju menerima yang diberikan oleh pihak perempuan kepada pihak lelaki yang meminang. Jawapan terima boleh diambil kira oleh syarak bagi pihak perempuan melalui salah seorang sebagaimana dibawah ini: 
a) Perempuan itu sendiri, seandainya pengizinannya boleh diambil kira.
b) Wali perempuan yang dipinang seandainya pengizinan perempuan tersebut tidak boleh diambil kira.
c) Perempuan dan walinya jika peminang tidak kufu 
d) Sultan, jika perempuan tersebut gila, telah baligh dan ketiadaan bapa serta datuk.

KESAN PUTUS PERTUNANGAN TERHADAP HUKUM 
1. Hukum memutuskan tali pertunangan Menurut Dr. Wahbah al-Zuhaili di dalam al-Feqh al-Islami wa-Adillatuh, bahawa menurut pandangan kebanyakan fuqahak harus bagi tunang lelaki atau perempuan membatalkan tali pertunangannya. Kerana jika tidak ada akad nikah yang sah maka dia tidak diberati dengan hukum agar meneruskan tali pertunangan. Hanya dari sudut moral sudah tentu mengkehendaki agar orang yang berjanji perlu menepati janjinya kecuali jika terdapat sesuatu yang memaksanya untuk memutuskan pertunangan tersebut. Perkara ini perlu di pelihara agar kemuliaan wanita terjamin dan tidak tercemar. Seandainya ada di kalangan lelaki atau wanita yang secara terburu-buru memutuskan tali pertunangan, adalah dikhuatiri akan termasuk di dalam golongan mereka yang tidak menunaikan dan menepati janji. Sedangkan penunaian janji adalah suatu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan. 
2. Putusnya satu ikatan pertunangan tidak memberi kesan terhadap hukum sebagaimana pernikahan seperti iddah, warisan dan sebagainya. Mengenai hadiah-hadiah pertunangan pula menurut mazhab Syafi'i dan Hanbali bahawa seorang lelaki tidak boleh mengambil kembali apa sahaja yang telah diberikan kepada tunangnya. Samada barang-barang tersebut masih ada lagi atau telahpun musnah. Kerana hadiah adalah hebah, iaitu uatu pemberian sari seseorang kepada seorang yang lain tanpa mengharapkan balasan. Oleh itu tidak harus mengambil kembali pemberian setelah diambi atau dimilikki oleh tunangnya itu.
 3. Mahar atau maskahwin Walaupun tali pertunangan hanya merupakan suatu perjanjian perkahwinan tetapi ramai juga di kalangan individu sesebuah masyarakat yang mendahulukan pembayaran mahar samada seluruhnya atau separuh. Seandainya, terputus tali pertunangan tersebut, bagaimanakah dengan mahar tersebut? Apakah pihak perempuan perlu membayarnya kembali atau tidak? Menurut apa yang telah disepakati oleh para fuqahak, bahawa mahar tersebut wajib dikembalikan oleh pihak perempuan kepada pihak lelaki. Kerana selama belum terjadinya akad nikah yang sah, perempuan tersebut tidak berhak ke atas mahar itu.

Tiada ulasan: